What is in, What is out?!

Trends in fashion, society and media

UIT: Vintage, tweedehands, kringloop

Meuk is leuk. Nou, mooi niet als je hele stad ermee overspoeld wordt. De hele binnenstad van Utrecht bestaat inmiddels uit Vintage-, tweedehands- en kringloopwinkels. Wie iets nieuws wil kopen, moet bijna noodgedwongen naar Hoog Catharijne, want in de stad is er bijna geen nieuwe kleding meer te vinden.

Waar al die hippe winkeltjes hun afdankertjes vandaan halen, is een raadsel. Kopen ze het op bij het Rode Kruis? Struinen ze daadwerkelijk markten af? Kopen ze inboedels op? Gaan de eigenaren naar opkopingen van gevonden koffers op Schiphol of veilingen van opslagboxen? Wie het weet mag het zeggen, maar inmiddels is er meer kleding van vorig millennium te koop dan van heden ten dagen.

Stop de uitverkoop van het verleden! Ik wil geen kleding met de geur van motteballen. Mijn kleding moet er niet uitzien alsof het minstens 1000 keer gewassen is. Mijn schoenen moeten geen versleten neuzen hebben. Ik wil NIEUW! En nee, geen kinderarbeid uit Chinakleding van de H&M, C&A of Zara. Daar koop ik wel wat basics, maar ik wil voor mijn uitgaanskleding gewoon ouderwets met geld smijten. Een jurk van een of ander bijna-duur merk voor 80 euro kopen. Leren laarzen van 160 euro aanschaffen. En een Levi’s broek van 100 euro, waar mijn kont zo goed in uitkomt.

Die hele hype waarbij het verleden geromantiseerd wordt, moet maar eens ophouden. Het is overkill.

Veel grote merken, zoals Mexx, gaan failliet. Dus er iets ruimte voor nieuwe merken. Laat er alsjeblieft weer wat nieuws komen, voordat ik zelf oud ben!

* Kleine kanttekening: kinderkleding tweedehands kopen is natuurlijk fantastisch. En voor mensen die het niet breed hebben is de kringloop ook vaak een uitkomst voor kleding, meubels en andere zaken.

 

Info & Utils

Published in vrijdag, mei 29th, 2015, at 12:33, and filed under Lifestyle, Mode.

Tags: , , , , , , ,

Do it youself: Digg it!Save on del.icio.usMake a trackback.

Previous text: .

Next text: .

Comments are closed.

What is in, What is out?! © 2015. Theme Squared created by Rodrigo Ghedin.