Wat is in, Wat is uit 2022
De trends en de dont’s van 2022:
IN 2022:
Instagramhoofd: Alle vrouwen zien er hetzelfde uit. Dikke wenkbrauwen, hoge jukbeenderen (rouge is terug), lange hoofden, volle lippen.
IN: Jaren ’70 of ’80 huis kopen en opknappen. De fundering, muren, leidingen en het dak zijn vaak prima in orde, dus een verbouwing valt vaak relatief mee. Bovendien komen er veel van deze huizen op de markt, omdat de eerste bewoners overlijden of verhuizen naar een appartement of verzorgingshuis.
Alles online. Door de pandemie en lockdown doen we alles online. Sporten, pubquizzen, trainingen en afspreken met vrienden. De schroom om je camera aan te zetten is helemaal over en zelfs oma weet een online meeting met de tennisdames te vinden. Het is nog wel een beetje zoeken naar welk systeem het beste werkt, zoom of teams.
De natuur ingaan. Een ommetje wandelen door het park, even naar het bos gaan of lopen op een dijk is opeens een heel normaal uitje geworden voor veel mensen. Er is in een lockdown dan ook weinig anders te doen. Ook alternatieve uitjes met kinderen zijn helemaal hip.
Hobby vinden. Steeds meer mensen proberen zo goed mogelijk te worden in een hobby die thuis kan worden beoefend, zoals koken, schilderen, tuinieren, decoreren, schrijven of muziek maken.
Juicy kanalen. Oftewel: Online roddelkanalen die vaak ook nog eens eigen app-groepen hebben of afgeschermde info voor abonneees. Het privéleven van de sterren ligt meer dan ooit op straat, waarbij zaken als verslavingen, misbruikzaken en overspel opeens bekend worden gemaakt.
Radio. We zijn het streamen en de podcasts een beetje beu en zetten weer vaker gewoon de radio aan, ook op tv.
Huis verduurzamen tegen hoge stookkosten.
UIT 2022:
Kardashiankont. We zijn de bizarre volle vrouwenlook beu en gaan weer voor gezond normaal of dun.
Maaltijdboxen thuis laten bezorgen. Nu iedere supermarkt spotgoedkoop groentepakketten aanbiedt, bestellen we steeds minder de bekende merkboxen die meer geld in marketing dan in eten stoppen.
Karakteristiek jaren ’30 huis kopen. Het klussen aan een oude woning is onbetaalbaar, woningen die al zijn opgeknapt zijn vaak toch niet helemaal duurzaam en dus vrezen mensen hoge stookkosten.
VT-wonen interieur, oftewel zwarte deuren, visgraatvloer, hippe lampen zonder kap, nietszeggende posters. Mensen willen thuis weer sfeer en een eigen look, de strakke hippe moderne look is verdwijnt, ook omdat mensen geen bezoek meer hebben en je interieur dus minder belangrijk wordt om te showen. Je moet je er vooral zelf lekker voelen.
Skype. Iedereen gebruikte vroeger skype, maar ze hebben de boot helemaal gemist in de pandemie.
NFT-s. De certificaten voor online eigendom zouden de nieuwe crypto zijn, maar blijken vooral een handige tool voor criminelen om geld wit te wassen. Het grote publiek is nog niet overstag.
Freelancen. De tarieven stijgen niet, mensen krijgen niks betaald als werk wegvalt door een lockdown of coronaziek. Dus wil men weer een contract en niet freelancen.
Beleggen in oldtimer auto’s. Mensen zouden massaal in oude auto’s gaan beleggen, maar uiteindelijk zien we elkaar niet, zijn er geen bijeenkomsten en daar zit je dan met je Porsche in je schuur. Oldtimers mogen bovendien vrijwel nergens de milieuzone in, kosten klauwen met geld aan brandstof en ze
Vliegen. Het is voor veel mensen zo’n gedoe geworden met testen en stressen, dat men een vakantie dichterbij boekt en met de auto, trein of fiets op vakantie gaat.
Rutte. Komend jaar staan er drie parlementaire commissies op de agenda (gaswinning, coronabeleid en toeslagenaffaire). Rutte was premier tijdens alle zaken die spelen. Men is Rutte-moe en wil een nieuw gezicht als premier.
Grote concerten. Helaas gaan veel concerten niet door, veel artiesten zijn zelf zo oud dat ze niet meer durven op te treden voor een volle zaal, veel mensen haken ook af als het gaat om een bezoek buiten de deur. Helaas, de concerten zoals we ze kenden met grote menigten gaat voorlopig nog even niet door.
Facebook Meta. Facebook is hard op weg zichzelf om zeep te helpen met om de paar berichten reclameblokken. Voor gebruiker wordt het steeds onvriendelijker, dus haakt men af.
Geen vaccin nemen. Mensen staan in de rij voor een booster en willen zo snel mogelijk een prik en weer verder met hun leven.