IN: Vaarvakantie met veel korting boeken
De Duitse jachtbouwindustrie verwacht een dalende verkoop in 2025. Ook de markt voor huurjachten heeft het zwaar en komt met hoge vroegboekkortingen, om de vloot verhuurd te krijgen. Dat blijkt uit analyses van Boot Düsseldorf, de grootste indoor watersportbeurs die van 18 tot 26 januari 2025 wordt gehouden.
Directeur Petros Michelidakis van Boot Düsseldorf is niet bepaald optimistisch over de marktontwikkeling. ‘Pas in 2026 zullen we weer niveaus halen als voor de coronatijd. Momenteel gaat het niet goed met de verkoop en verhuur van boten.’ Wel verwacht hij een goed bezochte beurs, want de beurs kan rekenen op een lange en goede reputatie op het gebied van watersport.
Tekst gaat verder onder foto
De pandemie zorgde voor een enorme opleving in de watersport. Het leek wel alsof iedereen die geld had, maar voorheen geen tijd, nu het ‘veilige’ water zocht in een eigen bootje. Normaal gesproken behaalden jaarlijks tussen de 85.000 en 90.000 Duitsers hun vaarbewijs, dat steeg tijdens de pandemie naar 100.000. Michelidakis: ‘Dat zakte vorig jaar weer in naar 80.000 vaarbewijzen en dit jaar was het nauwelijks beter.’
Regen
Karsten Stahlhut, voorzitter van het Duitse watersportverbond Bundesverband Wassersportwirtschaft (BVWW) bevestigt dat de chartermarkt in Duitsland is ingezakt. Hij wijt dat vooral aan de vele regen die in de zomer van 2024 is gevallen. ‘De chartermarkt op de binnenlandse waterwegen in Duitsland was ronduit slecht. Er waren veel annuleringen omdat de zon niet scheen. Ook waren er nauwelijks last-minute boekingen. Voor 2025 zien we dat mensen onder optie boeken, maar echt een vaarvakantie vastleggen durven ze niet.’ De Duitsers gaan liever naar het buitenland of wachten op hoge kortingen. ‘We zien dat mensen één vaarvakantie per jaar boeken, in de zomervakantie, meer zit er niet in.’
Tekst gaat verder onder foto
Korting
De Duitse aanbieders van chartervakanties bieden momenteel zeer hoge kortingen voor early bookings. ‘Anders komen de orderboeken niet vol.’ Een trend is dat klanten vaak oudere en smallere boten boeken, want die zijn goedkopen. ‘Op de Baltische zee kopen ze ook niet meer zoveel nieuwe boten. Als er al nieuwbouw wordt gekocht, dan gaan die boten naar de Middellandse zee. Daar zien we ook veel preboekingen, maar wel alleen met hoge kortingen.’
Kroatië was altijd een populaire bestemming voor mensen die een (zeilboot) huren, maar sinds de euro is dit vakantieland een stuk duurder geworden. ‘Niet alleen de charters zijn duurder, maar ook de restaurants en de havens. Je ziet hier dat de charteraars hoge kortingen bieden om maar voldoende klanten te krijgen komende zomer.’
Tekst gaat verder onder foto
Michelidakis vult aan: ‘Wij zien dat de Europese chartermarkt echt is ingestort. Die markt moet zich herstellen. Opvallend is wel dat nieuwe bestemmingen het goed doen, zo gaan veel Duitsers nu naar Zweden, omdat het daar in de zomer nu warm is, maar niet extreem heet zoals in het zuiden van Europa.’
Veel zeilers stoppen vanwege hun leeftijd en jongeren haken nog niet direct aan, ook vanwege de prijs van een zeiljacht. Maar toch heeft die markt enorme potentie aldus Michelidakis: ‘Het is duurzaam en zeilen wordt in principe steeds makkelijker aan boord van moderne boten. Dat is precies wat de jonge generatie wil; groen en gemakkelijk.’
Boot dumpen
Bootbouwers kunnen dan wel potentiële jonge kopers hebben op papier, momenteel staan ze volgens Stahlhut nog voor grote uitdagingen. De grotere jachten hebben een stabiele vraag, die worden ook niet in grote productie gebouwd. ‘De ‘entry’ tot 7 meter staat enorm onder druk.’ Oftewel de eerste boot die mensen kopen in hun leven. De prijzen zijn sinds 2020 gestegen met 40 tot 80 procent, terwijl de consumptie juist is gedaald. Heel veel nieuwe boten die tijdens de pandemie als impuls werden aangeschaft, worden nu gedumpt. ‘Tijdens corona werden veel boten besteld door mensen die op zich geen echte liefhebbers waren, die dumpen nu massaal hun boot.’ Daardoor wordt de tweedehands markt overspoeld met redelijk nieuwe boten voor ook nog eens een goedkope prijs.
Refit
De refitmarkt doet goede zaken. ‘Mensen kopen een tweedehands boot en laten die opknappen.’ Het vinden van personeel is wel lastig, zoals dat in alle technische sectoren het geval is. Daarbij is er ook een trend om boten om te laten bouwen naar elektrisch. Vooral boten op het Bodenmeer en in de regio Berlijn worden geëlektrificeerd, omdat hier zero emissie varen verplicht wordt in de toekomst. Voor het eerst zijn hier ook lege plekken in de havens en dus geen wachtlijsten meer voor een ligplek. Stahlhut: ‘Door de vergrijzing stoppen mensen met hun boot als hobby. We zien dat wanneer mensen tussen de 75 en 80 jaar oud zijn, ze vaak stoppen. De jongere generatie wil liever een boot huren of delen, dan er zelf eentje bezitten.’
Boot Düsseldorf
Botenbeurs Boot Düsseldorf heeft dit jaar geen grote veranderingen ten opzichte van voorgaande edities. De beurs is de grootste overdekte botenbeurs van Europa en trekt traditiegetrouw meer dan 200.000 bezoekers. Het concept is simpel, maar doeltreffend: Wie een boot wil kopen is hier op de beste plek. Ook zijn er vele watersporten en demonstraties.
De beurs gaat zich dit jaar meer richten op ‘community’. Directeur Michelidakis: ‘Mensen willen ergens bijhoren. Of je nou aan stand-up paddle doet of een superjacht bezit, wij willen het gevoel geven dat er een watersportcommunity is. Dat voelt heel exclusief en dat willen mensen graag.’
Op de beurs zijn meer dan 100 Nederlandse stands, vooral in hal 10 en 11. In totaal zijn er meer dan 1500 stands op de beurs.
Tijdens de beurs worden in januari meer netwerkgelegenheden voor botenbouwers georganiseerd. ‘We hebben speciale b2b-bijeenkomsten voor de superjachten. Daarnaast brengen we de ‘speciale’ watersporters samen van windfoiling, pumpfoiling en andere hippe sporten. Daarbij hoort ook een surfparty.’
Tekst gaat verder onder foto
Het is niet alleen kommer en kwel qua verkoop. Wellicht komt er binnenkort toch nog een opleving. De verwachting is dat de rente van de Europese bank komend jaar lager wordt. Michelidakis: ‘Wanneer er lagere rente is, wordt de consumptie hoger. We hopen dus op de aankoop van meer boten, ook omdat lenen goedkoper wordt.’