UIT: Starbucks
Wie gaat er nog naar Starbucks?! De koffietent waar je 6 euro voor een bakkie lauwe prut neertelt, gaat ten onder aan zijn eigen succes.
De keten, waarvoor geen reclame wordt gemaakt, zorgde ervoor dat koffiedrinken buiten de deur in Nederland hip werd. Nee, koffiedrinken met een punt appeltaart deden we al. Maar hip in de manier van ‘hallo, mag ik een dubbele espresso met boter en kippenkak to-go, pa-lies?’ . Opeens schieten de koffietenten uit de grond als paddenstoelen en gaan mensen heel modern met hun laptop bij de lokale koffieboer om de hoek zitten. De keten Starbucks wordt echter gemeden. Het is binnen te donker, je moet te lang wachten, de koffie is smerig en je hebt het idee dat je Amerikanen spekt, in plaats van jezelf een plezier doet.
Starbucks zit nu nog op alle grote treinstations en natuurlijk op Schiphol. Maar je zult zien dat ze binnenkort verdwijnen of toch reclame gaan maken om zo meer klanten te werven. De hipstertent groeit nu nog als een tierelier wereldwijd, maar dat is slechts een bubbel. In Europa is de omzet met maar liefst 10 procent gedaald.
Ik zou geen aandelen kopen in de tent, want als de hype van dure koffiedrinken voorbij is (en men opeens thee wil of smoothies of iets anders geks), dan stort de markt in. Wanneer iedereen weer aan het werk gaat, omdat de crisis voorbij is. Wanneer mensen weer op kantoor zitten, omdat er geen ZZP-ers meer gevraagd worden, dan zul je zien dat de keten opeens uit het straatbeeld verdwijnt. Nog even wachten, maar mark my words.